دسته بندی‌ها: محتوا مقالات

بهای ساختن برند

همیشه وقتی صحبت از یک برند جدید می‌شود بسیاری ان را با نشان تجاری، نام و یا رنگ و شعار اشتباه می‌گیرند. واقعیت این است که برند مجموعه‌ای از همه این عوامل است و هیچ کدام از آن‌ها نیست.

ارزش هزینه‌هایی که صاحبان یک کسب و کار برای ساختن یک برند باید بپردازند

همیشه وقتی صحبت از یک برند جدید می‌شود بسیاری ان را با نشان تجاری، نام و یا رنگ و شعار اشتباه می‌گیرند. واقعیت این است که برند مجموعه‌ای از همه این عوامل است و هیچ کدام از آن‌ها نیست. به همین دلیل ساختن یک برند کاری هزینه‌بر و دشوار است. در مطلب زیر نگاهی می‌کنیم به ارزشی که هزینه‌های ساختن یک نام و برند تجاری جدید دارد.

هزینه معرفی یک نام تجاری جدید در ایران علی‌رغم میزان پایین دانش و آگاهی مؤسسات ایرانی از بازاریابی نسبت به کشورهای توسعه یافته ‌‌رو به افزایش است. اما این سرمایه گذاری‌ها لزوماً موفقیت آن نام تجاری را در بازار تضمین نمی‌کند. پس نکته‌ای که تولید‌کنندگان و صاحبان کسب و کار‌های نوپا دائم از آن سوال می‌کنند این است که چه فعالیت‌هایی را می‌توان برای بالا بردن ارزش نام تجاری کسب و کار خود انجام دهیم و این فعالیت‌ها به ترتیب اهمیت چگونه است.

دارایی یا نام

برای دهه‌ها‌،  ‌‌ارزش یک شرکت برحسب املاک‌،  ‌‌سپس داراییهای مشهود‌،  ‌‌کارخانه‌ها و تجهیزاتش اندازه گیری می‌شد. اما در حال حاضر این ملاک‌‌ها دستخوش تغییر شده‌اند و بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که ارزش واقعی یک شرکت‌،  ‌‌جایی بیرون از آن‌،  ‌‌یعنی در ذهن مشتریان قرار دارد. به همین دلیل شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر افزایش ارزش ویژه نام و نشان تجاری از مهم ترین اقدامات ورود به فضای رقابت است.  این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که امروزه‌، ‌‌سرمایه اصلی بسیاری از کسب و کارها‌، ‌‌نام‌های تجاری آنهاست. گرچه کارخانه‌ها و نیروی انسانی ممکن است از بین بروند‌، ‌‌ولی نام شرکتها همچنان باقی می‌ماند‌، ‌‌نامی که سابقه ی آن نزد عموم‌، ‌‌یکی از ارزش‌های پایدار است.

خرید نام

واضح است که تمایز بین نام تجاری و محصول تجاری یک تفاوت، ‌‌بنیادین است. محصولات‌،  ‌‌آن چیزهایی هستند که شرکتها می‌سازند اما آن‌چه مشتری می‌خرد‌، نام تجاری است. این موضوع درخصوص خدمات هم صادق است. خریداران به هنگام پرداخت مبالغی بالاتر برای نامهای تجاری مشهور تر‌،  در واقع هزینه ‌‌موقعیتی را می‌‌پردازندکه در ذهن آنها وجود دارد. موقعیت‌‌هایی همچون بودن در جمع عوام یا بودن با بزرگان. این همان چیزی است پرداخت قیمتهای بالا را توجیه می‌کنند. بنابراین ارزش یک نام تجاری در ظرفیت آن برای تولید جریان‌های فکری از این نوع نهفته است. به همین دلیل است که هر کسب و کاری هر چه هزینه ساختن یک برند جدید کند و هر چه نامش را بهتر توسعه دهد در آینده‌‌ای نه چندان دور سود ان نصیبش خواهد شد.

سبحان شریفی

برای مشاهده پست‌های بیشتر از این نویسنده بر روی آخرین پست‌ها کلیک کنید.

اشتراک
منتشر شده توسط
سبحان شریفی

پست های اخیر

تبلیغات پیکسلی چیست؟

تبلیغات پیکسلی نوعی از تبلیغات نوین است که به شما اجازه میدهد بر روی بیلبورد…

% روز قبل

چگونه حضور موفقی در نمایشگاه داشته باشید

آیا فصد دارید در نمایشگاه شرکت کنید ؟ نیاز به غرفه داری آیا میدانید به…

% روز قبل

۴ روش استفاده از رسانه‌ها برای دیده شدن تبلیغات

در حال حاضر تبلیغ کنندگان مایل هستند تا با یک شیوه ای کاملا نو و…

% روز قبل